środa, 1 kwietnia 2009


Kariera

Music of the Sun
Osobny artykuł: Music of the Sun.
Debiutancki album Rihanny
Music of the Sun został wydany 30 sierpnia 2005 roku. Promuje go dancehallowa piosenka "Pon de Replay", na singlu wydana dwa dni po premierze albumu. Singel przyjął się z wielkim sukcesem zajmując pozycję #2 na amerykańskiej liście Billboard Hot 100.[5] Jednak stał on sie światowym hitem zajmując wysoką pozycję (Top 10) w 15 krajach oraz w Top 20 na 20 listach światowych.[5] Piosenkę napisali: Carl Sturken, Evan Rogers i Rihanna, została ona oceniona przez magazyn Rolling Stone jako "Dobra mieszanka dancehallu i reggae z syntetycznymi bitami jazzowymi."[6] Drugim singlem z krążka jest piosenka "If It's Lovin' That You Want", która nie osiągnęła takiego sukcesu jak "Pon de Replay", gdyż w USA zajęła pozycję #36. W Australii, Irlandii i Nowej Zelandii singel utrzymywał się w Top 10 przez co najmniej 2 tygodnie.[7] Pozycję w Top 40 singel zajął w 11 krajach. Album Music of the Sun nie miał żadnej promocji prócz dwóch singli, dlatego w USA sprzedał się w 500 tysiącach kopii i 2 milionach na całym świecie.

A Girl Like Me
Osobny artykuł: A Girl Like Me.
Drugi album Rihanny
A Girl Like Me, został wydany w kwietniu 2006 roku; osiem miesięcy po premierze jej pierwszego krążka. Pierwszym singlem promującym album jest piosenka "SOS", użyta w reklamie dla firmy Nike. Piosenka stała się pierwszym singlem, który zajął na liście Billboard Hot 100 pozycję #1[8]; który zadebiutował na pozycji #1 na liście Hot Digital Songs. "SOS" zdobyło pozycję #1 w Australii i #2 w UK.[9] Drugim singlem jest "Unfaithful", słowa do piosenki napisał piosenkarz R&B Ne-Yo. Singel stał się trzecim hitem w Top 10 na listach amerykańskich i brytyjskich.[10] Piosenka "We Ride" została wybrana na trzeci singel promujący krążek, nie osiągnęła ona sukcesu (jak jej poprzednie single), gdyż nie zajęła pozycji na liście Billboard Hot 100, zaś w UK zajęła pozycję #17[11] oraz #1 na Billboard Hot Dance Club Play. Czwartym singlem z albumu jest duet z Seanem Paulem - "Break It Off", który zajął pozycję #9 w USA i #21 na liście United World Chart.[12] A Girl Like Me zostało zakupione w USA 1.2 miliona razy, a na całym świecie 3.5 miliona razy.[13][14][15]
Ogólnie Rihanna zdobyła 11 razy pozycję #1 na listach Billboard i osiągnęła wielki sukces na notowaniu Hot Dance Club Play z czterema hitami ("Pon de Replay", "SOS", "Unfaithful" i "We Ride"). Gdy Rihanna musiała reklamować kosmetyki, nagrała piosenkę napisaną przez Ne-Yo - "Just Be Happy", znaną także jako "Happy". Nagrała również duet z
Nicole Scherzinger "Winning Woman" dla reklamy żeńskiego dezodorantu P&G Secret.
Artystka zadebiutowała na ekranie kina w filmie Bring It On: All or Nothing, który miał swoją premierę
8 sierpnia 2006 roku.

Good Girl Gone Bad
Osobny artykuł: Good Girl Gone Bad.
Rihanna zaczęła nagrywać nowy materiał na początku
2007 roku z Ne-Yo, Stargate i Timbalandem do jej trzeciego albumu Good Girl Gone Bad. Krążek został wydany 5 czerwca 2007 roku (w Polsce 1 czerwca tego samego roku), na liście utworów znalazły się dwa duety, z Jayem-Z i Ne-Yo. Z Timbalandem artystka stworzyła trzy piosenki, a współautorem "Rehab" i głosem w tle jest Justin Timberlake.[16]
Album promuje osiem singli, pierwszym jest światowy hit "
Umbrella" w duecie z Jayem-Z. Piosenka osiągnęła szczyt w wielu krajach świata. Na liście UK singel utrzymywał się na pozycji #1 przez 10 tygodni, jest to nieczęsto spotykany rekord na listach, gdyż ostatnio stało się to w 1994 roku, kiedy to singel Wet Wet Wetów "Love Is All Around" zajmował szczyt przez 15 tygodni. Żeński rekord Rihanny jest również powtórzeniem osiągnięcia z 1992 roku, gdy piosenka Whitney Houston "I Will Always Love You" trzymała się na szczycie przez 10 tygodni. Pod koniec roku 2007 "Umbrella" wciąż zajmowała pozycję #1 na liście Billboard Hot 100[17]; ogólnie singel osiągnął sukces sprzedaży na całym świecie, sprzedając się do końca roku w 8,160,000 kopiach.[18]
Jej następny singel, "
Shut Up and Drive" nie powtórzył sukcesu "Parasolki" - zajął miejsce #15 na Hot 100, w Wielkiej Brytanii dotarł do miejsca #5, a w pozostałych krajach dotarł do miejsc w Top 10. Wielkim sukcesem było wydanie singla "Don't Stop the Music", który zajęło pozycję #3 na Hot 100, stając się siódmym singlem w Top 10 i czwartym w Top 5. Singel zajął pozycję #1 w wielu krajach, również na United World Chart, sprzedał sie w 7,586,000 kopiach, stając się drugim najpopularniejszym singlem Rihanny.
Czwarty singel "
Hate That I Love You" w duecie z Ne-Yo, zajął pozycję #7 w USA, w większości krajów zajmował pozycję w Top 15 - Top 20.
Jesienią 2007 roku Rihanna rozpoczęła promocję albumu poprzez światową trasę koncertową. Rozpoczęła się ona 12 września 2007 roku, koncerty zostały zaplanowane w Kanadzie i Stanach Zjednoczonych oraz prawie całej Europie. Trasa jest znana jako Good Girl Gone Bad Tour i została wydana na DVD 17 czerwca 2008 roku.
Premiera nowego singla Rihanny, "
Take A Bow" miała miejsce w radiu KIIS-FM. Piosenka została stworzona na potrzeby promocji re-edycji jej trzeciego albumu zatytułowanego Good Girl Gone Bad: Reloaded, album został wydany w Stanach Zjednoczonych 17 czerwca 2008 roku. Piosenkarka przeszła do historii Billboard Hot 100 wzbijając się o 52 pozycje (z #53 na #1) singlem "Take A Bow". Singel dotarł do pozycji #1 także w Wielkiej Brytanii, Australii, Kanadzie, Irlandii czy na United World Chart. W pozostałych krajach zajmował miejsca w Top5 - Top 10. Singel sprzedał się w blisko 5,000,000 kopii.
Później przyszedł czas na duet z zespołem
Maroon 5, singel "If I Never See Your Face Again" nie odniósł wielkiego sukcesu.
Problematyczne były plotki co do następnego singla. Mówiono, że ma nim zostać znana kompozycja "Breakin' Dishes", lub ballada "Rehab", były też słuchy o piosence z re-edycji.
[19] Rihanna wypowiedziała się dla radia Z100, że następnym singlem promującym re-edycję ma zostać piosenka "Disturbia".[20] Utwór zadebiutował w notowaniu Hot 100 na pozycji #18 i w ciągu ośmiu tygodni stał się najpopularniejszym singlem w Stanach Zjednoczonych, gdzie doszedł do szczytu (pozycja #1)[21] przerywając siedmiotygodniowe panowanie Katy Perry z singlem "I Kissed A Girl". Singel Disturbia odniósł bardzo duży sukces, zajmując wysokie miejsca w Top 5 w wielu krajach. Do tej pory singel sprzedał się w 5,150,000 kopiach, nadal utrzymuje się na wysokiej, szóstej pozycji na United World Chart.
Rihanna wraz z wieloma innymi piosenkarkami (m.in. z
Mariah Carey, Leona Lewis i Ciara) nagrała piosenkę charytatywną, "Just Stand Up". Zostanie ona wydana w formacie digital download 2 września 2008, a pieniądze z jego sprzedaży zostaną przekazane organizacji Stand Up to Cancer, która zbiera środki na badania nad rakiem. Wszystkie artystki zaśpiewają piosenkę, trzy dni po wydaniu singla – 5 września. Występ będzie transmitowany jednocześnie na kanale ABC, CBS i NBC.
Prawdopodobnie ostatnim singlem z albumu została kompozycja
Rehab, w której słyszymy także głos Justina Timberlake, który pojawia się też w teledysku do piosenki. Aktualnie singel wspina się po listach przebojów, zajmując miejsce #61 na liście Billboard Hot 100, w pozostałych krajach zostanie dopiero wydany.

Przyszłość
Co do czwartego albumu Rihanny — wiadomo niewiele. MTV.com pisze, że nagrywanie materiału na nowy album zostały już rozpoczęte.
[22] Rihanna podjęła się pracy nad albumem z Ryanem Tedderem, wokalistą zespołu OneRepublic, który nazwał Rihannę "The Next Britney" (Następną Britney).[23] Artystka podjęła się także pracy ze znanym T-Painem.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz